گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

گروه کوهنوردی چکاد اصفهان - تاسیس 1367
  • کوهنوردی

بطور کلی ورزش و علی الخصوص ورزش کوهنوردی میتواند پلی باشد به سوی موفقیت ، موفقیتی که ما آن را در کوهنوردی اینگونه تعریف میکنیم : صبر و استقامت در برابر شرایط سخت و ناملایمات پیش رو ، کمک به یکدیگر در راستای رسیدن به هدفی مشترک.

برنامه کوهنوردیImage   کانال تلگرامImage

• گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

اين گروه ، داراي مجوز رسمي از فدراسيون كوهنوردي ايران ميباشد . در حال حاضر 70 نفر عضو رسمی و 5 نفر عضو پویا ( براساس آیین نامه طرح پویا ) دارد و تعداد بيشتري از کوهنوردان با توجه به آيين نامه داخلی به صورت ميهمان با گروه کار مي كنند . مطابق با اساسنامه پس از تأسيس گروه ، امور جاري گروه توسط هيئت مديره وقت اداره مي شود.

چکاد اصفهان

نام منطقه  :  تنگه کوه گل و چشمه کوه گل

ارتفاع مبدا صعود  :  2300 متر

مسيرهاي ورود  :  تنگه نمک از آبشار نمک

بهترین مسیر ورود  :  مسیر اصلی صعود از تنگه بیژن می‎باشد. این مسیر گم و همش دست بسنگ و سیف نمی‎باشد.

بهترین فصل پیمایش  :  قطعا زمانی که برف نباشد

تاریخ اجراء  :  17 لغایت 19 خرداد ماه 96

مدت برنامه  :  دو و نیم روز

نحوه اجرا(مستقل یا مشترک)  :  3 نفر از گروه دنا و 2 نفر از گروه چکاد اصفهان

مبداء حرکت  :  اصفهان

ساعت و تاريخ حركت  :  ساعت 10 شب چهارشنبه 17 خرداد 96

فاصله تا مقصد از لحاظ زمانی و مسافت  :  4 ساعت تا تنگه کوه گل که دم چشمه و رودخانه شب مانی داشتیم.

نحوه دستیابی به منطقه ( وسیله نقلیه عمومی )  :  با ماشین شخصی رفتیم

نوع وسیله نقلیه و نام راننده  :  سواری سمند و آقای امیر مصلحی

نام مسئولين و اعضاي شركت كننده  :

تعداد نفرات شرکت کننده  :  5نفر

اسامی نفرات شرکت کننده  :  آقایان : ابدال کریمی (سرپرست) ، جواد مرندی ، حسین خسروی ، امیر مصلحی

خانم ها  :  محبوبه شایان

سرپرست  :  آقای ابدال کریمی

جلودار مسیر  :  آقای جواد مرندی

عكاس و فيلمبردار  :  آقای امیر مصلحی و محبوبه شایان

نویسنده گزارش  :  محبوبه شایان

راهنمای مسیر و آشنا به قلل  :  آقای حسین خسروی

سيماي جغرافيايي منطقه  :

توضیحاتی درباره ی دنا  :

دنا از رشته کوهای زاگرس و رشته کوهی با بیش از 40 قله ی بالای 4000 متر است که از ابتدای دامنه ی اولین قله ی 4000 متری آن در شرق « قله ی پازن پیر-چشمه آب نهر» تا انتهای دامنه ی آخرین قله ی 4000 متری آن در غرب « قله ی کل قدویس» حدود 60 کیلومتر فاصله وجود دارد

این مقدار در برخی مقالات و یا گزارشها 80 تا 90 کیلومتر هم ذکر شده که احتمال میرود دنباله ی دنا که با ارتفاع کمتر از 4000 متر در فارس کشیده شده را هم محاسبه کرده باشند

این رشته ی عظیم، بلندترین چین خوردگی زاگرس است که بر مرز استانهای کهکیلویه و بویر احمد، اصفهان و فارس و در حد فاصل عرض های جغرافیایی 30 درجه و 45 دقیقه تا 31 درجه و 05 دقیقه شمالی و طول های جغرافیایی 51 درجه و 18 دقیقه تا 51 درجه و 41 دقیقه شرقی واقع شده و دارای بیشترین تعداد قلل بالای 4000 متر در یک مجموعه در ایران است.

دنا جهتی شمال غربی-جنوب شرقی دارد که به دلیل وجود دوگردنه ی شاخص "بیژن" و "پوتک" در آن به سه قسمت کلی تقسیم شده که با عناوین خط الراس شرقی، خط الراس مرکزی و خط الراس غربی از آنها یاد می شود. در خط الراس غربی دنا زبانه ای شمالی نیز وجود دارد که برخی آنرا خط الراس فرعی شمالی دنا میدانند. این زبانه قلل اهرام لُوکوره را که به ترتیب از سمت روستای خفر سمیرم با نام های حوض دال شمالی، آب اسپید،کل اُو ارزنی و کل اسدخانی نامیده شده اند را در خود جای داده است.

این مسیر که پیمایش شد تقریبا قسمتی از قلل و خط الراس مسیر شرقی دنا را شامل میشد

ارتفاعات و نقاط مهم منطقه ( قلل همجوار ، گردنه ها، دره ها و ... با توصیف چشم اندازها )  :

قلل همجوار پازن پیر با ارتفاع 4270 و بعدش کل خرمن با ارتفاع 4240 متر که نزدیکتر به قله نمک بود

راه های دسترسی به منطقه با ذکر موقعیت و وضعیت ( آسفالت _ خاکی )  :

آسفالت (پادنا، بیده،  نور آباد ، گردنه بیژن ، نرسیده به سی سخت ، تنگه کوه گل و چشمه کوه گل) و خاکی (تنگه نمک و آبشار نمک )

نام آبادیها و روستاهای اطراف با ذکر موقعیت جغرافیایی  :

پادنا، بیده،  نور آباد ، گردنه بیژن ، نرسیده به سی سخت ، تنگه کوه گل  و چشمه کوه گل و تنگه نمک و آبشار نمک

نام نزديكترين شهر يا شهرها  :  سی سخت

پمپ بنزین وپاسگاه های بین راه  :  سی سخت

نزدیکترین مراکز امدادی و درمانی  :  سی سخت

معرفی امکانات رفاهی و تفريحي  :  چشمه و رودخانه و درخت در حاشیه رودخانه در تنگه کوه گل

پوشش های سنگهای منطقه ( زمین شناسی )  :  سنگهای آهکی

نوع پوشش گیاهی منطقه  :  1400 نوع گیاه در منطقه موجود است. گیاهانی که به وفور رویت شد: ریواس، آویشن، گون ، جاشیر،  گلسنگ و گل مروارید

جانوران منطقه  :  خرس،  زنبور، کل پازن کلاغ نوک سرخ و کمرکولی که خودش ویا نشانه هاش قابل رویت بود

مناطق محافظت شده یا قرق و نحوه نظارت :  منطقه از طرف کهکیلویه وبیراحمد حفاظت شده بود و منطقه از آبشار نمک به بالا جای تردد شکارچیان بود و فقط شکارچیان تا قسمتی را پا نهاده بودند

مسیرهای کوچ  :  عشایر در گردنه بیژن سکنا داشتن

نوع سکونت اهالی منطقه (دایم یا کوچ نشین)  :  دایم

آب و هوا  :  عالی بود.

سيماي فرهنگي و تاريخي :

پیشینه و آثار باستانی  :  دینار اسم قدیم قله دنا بوده و بعلت شور بودن آب منطقه و آبشار اسم قله را قله نمک گذارده بودن.

دلیل نامگذاری قله  :  بعلت شور بودن آب آبشار در زیر دست قله نمک

شرح اجراي برنامه  :

چهارشنبه 17 خرداد ماه 96  :

ساعت 10 شب از روبروی ترمینال صفه با ماشین شخصی آقای مصلحی به سمت منطقه مورد نظر حرکت کرده از شهرضا و سمیرم که توقف کوتاهی داشتیم و پادنا ، بیده وگردنه بیژن گذشته و به تنگه کوه گل و چشمه کوه گل در ساعت 2نیمه شب رسیدیم که دقیقا 306 کیلومتر را پشت سر نهادیم. کنار رودخانه و چشمه کمپ را برپا کرده و سریعا خوابیدیم که صبح زود بیدار شویم. ارتفاع منطقه حدود 2300 متر بود.

پنج شنبه 18 خرداد ماه 96 :

بامداد ساعت 6:30 بیدار شده بعد از صرف صبحانه و جمع آوری کمپ در ساعت 7:30 استارت حرکت را زده و از جاده خاکی کنار رودخانه به سمت آبشار نمک رفتیم بعد از گرفتن عکس با آبشار کمی مسیر را برگشته و در واقع 20متر نرسیده به آبشار سمت راست با سنگها درگیر می شویم در بین مسیر به فضولات خرس بسیار مواجه شدیم که لرزه بر انداممان می انداخت چون بسیار تازه بودن و در مسیر 3 پازن زیبا دیدیم که از آنها عکس گرفتیم. مسیر اصلا یکنواخت و پاکوب نبود بسیار دره ها و دیوارهای متعددی بین راه وجود داشت که مجبور به دست به سنگ شدن و بالا و پایین رفتن از این مسیرها میشدیم. ساعت 3 در جای کوچکی بصورت پراکنده به صرف ناهار پرداختیم و در نهایت با گرمای بسیاری که بین مسیر مواجه بودیم در ساعت 19 به قله کله قندی به ارتفاع 3940 متر رسیدیم. بعد از گرفتن عکس در قله کله قندی سریعا از مسیرهای برفی و خطالراسهای خطرناک برفی مابین مسیر قله کل قندی و قله نمک جای مناسبی پیدا کرده که مشخصه آن بین دو دیواره طبیعی کوتاه که هم از باد در امان باشیم و هم زیر چادر صاف نیز باشد را انتخاب کردیم و کمپ را برپا نمودیم و بعد از خوردن خوراک و شام با خستگی بسیار در ارتفاع 3800 که هم سرد و هم باد زیادی میامد به خواب شیرینی فرو رفتیم.

جمعه 19 خرداد ماه 96 :

ساعت 8 بامداد بعد از صرف صبحانه و جمع آوری کمپ به سمت قله نمک حرکت کرده که به مدت 45 دقیقه پیمایش در شیب تند روی قله نمک در ارتفاع 4070 متر بودیم. که با گرفتن عکسای یادبود با بنر استاد سماواتی تجلیلی از این بزرگوار بجا آوردیم. در ساعت 9:15 از روی خط‎الراس، قله نمک را بقصد قله برفکرمو ترک گفته که در بین راه از قله های فرعی دیگری گذر کرده  و مناظر بسیار زیبایی را شاهد بودیم و در ساعت 11:30 بر فراز قله برفکرمو به ارتفاع 4147 متر مجدد تجلیل و عکس با بنر استاد سماواتی انداخته شد و از تنکه بیژن که تمامی مسیر پاکوب می باشد  به سمت پارکینگ پایین و ساعت 3 به آنجا رسیدیم. آقای مصلحی کمی زودتر با تعدادی از کوهنوردان بروجنی همراه شدن و بسمت ماشین رفتن که آن را به پارکینگ بیارن و ما با آرامش بیشتری حرکت کردیم و در پارکینگ با درست کردن خوارک منتظر آقای مصلحی شدیم و همگی بعد از صرف ناهار در ساعت 16:30 بسمت اصفهان راهی گشتیم که حدود ساعت 9 شب به سلامتی و کلی خاطرات شیرین به اصفهان رسیدیم .وضعیت راه پاکوب یا مالرو : اصلا راه پاکوبی وجود نداشت  مگر بعداز قله برفکرمو به سمت تنگه بیژن آب و هوای زمان اجرا :  در دامنه هوا بسیار مطلوب بود اما در ارتفا بادی و سرد بود . محل های مناسب شب مانی و کمپ و بیتوته ها : کنار چشمه کوه گل جای شب مانی و بین قله کله قندی و نمک نیز جای صاف و مناسبی برای شب مانی وجود داشت.  که حدودا 7-8 چادر می شد برپا نمود.

منابع دسترسی به آب ( چشمه ها ، رودخانه ها ،دریاچه ،برکه و ... )  :  آب را از چشمه کوه گل باید برداشت و دیگه بین قله کله قندی و نمک از آب شدن برف ها میتوان آب تهیه کرد.

تذکرات و نکات سودمند برنامه  :

تماس با ما

آدرس : اصفهان - صندوق پستی 1573-81465

تلفن : 09138787177

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید