گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

گروه کوهنوردی چکاد اصفهان - تاسیس 1367
  • کوهنوردی

بطور کلی ورزش و علی الخصوص ورزش کوهنوردی میتواند پلی باشد به سوی موفقیت ، موفقیتی که ما آن را در کوهنوردی اینگونه تعریف میکنیم : صبر و استقامت در برابر شرایط سخت و ناملایمات پیش رو ، کمک به یکدیگر در راستای رسیدن به هدفی مشترک.

برنامه کوهنوردیImage   کانال تلگرامImage

• گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

اين گروه ، داراي مجوز رسمي از فدراسيون كوهنوردي ايران ميباشد . در حال حاضر 70 نفر عضو رسمی و 5 نفر عضو پویا ( براساس آیین نامه طرح پویا ) دارد و تعداد بيشتري از کوهنوردان با توجه به آيين نامه داخلی به صورت ميهمان با گروه کار مي كنند . مطابق با اساسنامه پس از تأسيس گروه ، امور جاري گروه توسط هيئت مديره وقت اداره مي شود.

چکاد اصفهان

ارتفاع مبدا صعود  :  ۲۱۶۱ متر

ارتفاع قله  :  ۳۸۵۰متر

مسیرهای صعود  :  مسیر کشه ، مسیر طامه ، مسیر بیدهند

بهترین مسیر صعود  :  بهترین مسیر صعود به قله شاهین مسیر روستای کشه است.

مسیر صعودی برنامه  : روستای کشه

تاریخ اجرا  :  جمعه29 دی ماه ۱۳۹۶

مدت برنامه  :  یک روزه

نحوه اجرا(مستقل و مشترک)  : مستقل

مبداء حرکت  : دروازه تهران

ساعت و تاریخ حرکت  :  ساعت 4:15 صبح روز جمعه 29 دی ماه  9۶

فاصله تا مقصد از لحاظ زمانی و مسافت  :  مبدا حرکت به سمت قله (روستای کشه) در ۳۰ کیلومتری شهرستان نطنز و ۱۰۰ کیلومتری اصفهان واقع گردیده و به لحاظ زمانی حدودا یک و نیم ساعت تا اصفهان فاصله دارد.

نحوه دستیابی به منطقه (وسیله نقلیه عمومی)  :  یک دستگاه خودروی مینی بوس

بهداشت و کمکهای اولیه : جواد مستاجران

عکاس و فیلمبردار  : جواد و سعید مستاجران

نویسنده گزارش  : مهناز امیری

اعضا  :  سعید دارابی ، سعید مستاجران ، جواد مستاجران ، محبوبه شایان ، مهناز امیری

مهیمانان  :  الهام ترکمه سامانی ، محسن مصلحی ، زهراترابی ، آذر براتی ، فاطمه عبادی ، مرجان ملک محمودی.

سیمای جغرافیای منطقه  :  ارتفاعات و نقاط مهم منطقه (قلل همجوار، گردنه ها، دره ها و با توصیف چشم اندازها): قله شاهین دومین قله بلند و مشهور منطقه کوهستانی کرکس است که در شهرستان نطنز و استان اصفهان واقع گردیده . بلند ترین و معروفترین قله های این منطقه کوهستانی به ترتیب اهمیت و ارتفاع عبارتند از :

قله کرکس با ارتفاع ۳۸۹۵ متر

قله شاهین با ارتفاع ۳۸۵۰ متر

قله کرگز یا کرگش با ارتفاع ۳۵۸۸ متر

راه های دسترسی به منطقه با ذکر موقعیت و وضعیت (آسفالت- خاکی):

برای رفتن به روستای کشه از اصفهان در مسیر بزرگراه اصفهان به تهران و پس از عبور از شاهین شهرو منطقه صنعتی مورچه خورت ادامه مسیر داده تا به روستای طارق رسیده و از جاده اصلی آسفالته اصفهان به تهران در جهت شمال به سمت شهرستان نطنز تغییر مسیر می دهیم و قبل از ورود به نطنز وارد روستای کشه میشویم.در بالادست روستا و در انتهای باغات به چشمه های دایمی آب موسوم به«چشمه اصفهانی ها» می رسیم.

در این منطقه یک مجموعه گردشگری و تفریحی موسوم به رایان وجود دارد که داراد امکانات رفاهی تقریبا مناسبی از قبیل ویلاهای مسکونی،رستوران ،نمازخانه،سرویس بهداشتی و پارکینگ می باشد.

نام نزدیکترین شهر یا روستا  :

نزدیکترین شهر به کوه شاهین نطنز و نزدیکترین روستا ، روستای کشه می باشد.

پمپ بنزین و پاسگاه های بین راه  :

نزدیکترین جایگاه سوختگیری پمپ بنزین شهرستان نطنز و نزدیکترین پمپ بنزین در مسیر جاده نیز پمپ بنزین مورچه خورت می باشد.

نزدیکترین مراکز امدادی و درمانی  :

نزدیکترین مرکز امدادی و درمانی به کوه شاهین مرکز فوریتهای پزشکی نطنز است . شماره تلفن این مرکز ۵۴۲۲۷۴۷۷ و ۵۴۲۲۷۴۷۴ می باشد.

نوع پوشش گیاهی منطقه  :  منطقه کرکس و کوه شاهین به دلیل وجود منابع آب کافی و مستعد بودن شرایط اقلیمی از پوشش گیاهی و جانوری نسبتا متنوع برخوردار است . پوشش گیاهی این منطقه بیشتر گیاهانی نظیر انواع گندمیان، درمنه، گون ، گیاهان دارویی و درختچه های پراکنده را شامل می شود.

جانوران منطقه  :  جانوران منطقه عبارتند از : کل ، بز ، قوچ ، میش وحشی، آهو ، گراز ، گرگ ، شغال ، کفتار و پایکا که نوعی موش صحراییست که در ارتفاعات زندگی می کند.

شرح اجرای برنامه :

رآس ساعت ۴ صبح روز جمعه مورخ 29 دی ماه  سال ۱۳۹۶و بر اساس هماهنگی به عمل آمده توسط سرپرست گروه با اعضای تیم 11 نفر در محل دروازه تهران حاضر شدند . پس از انجام مقدمات و چیدن کوله پشتی ها در خودروی مینی بوس راس ساعت ۴:15 سوار بر مینی بوس و عازم روستای کشه شدیم.

پس از طی کردن مسیر جاده ، ساعت 5:55 صبح در حالی که هنوز آفتاب طلوع نکرده بود به روستای کشه رسیده و در انتهای جاده آسفالته بعد ازمجتمع تفریحی گردشگری رایان توقف نمودیم. لازم به ذکر است . درنزدیکی نگهبانی مینی بوس پارک شد . پس از توقف ماشین تمامی اعضا با کوله پشتی ها پیاده شدند . قابل ذکر است ، برودت و سرمای هوا خیلی زیاد بود و با پیش بینی هواشناسی هوا حدود 15 درجه زیر صفر بود . بهمین سبب در طول جاده اقدام به دویدن کردیم و با انجام حرکات کششی و نرمشی بدن ها را برای حرکت به سمت قله گرم نمودیم . سردی هوا چنان بود که مجالی برای جلسه معارفه نگذاشت.

سپس سرپرست با تقسیم وظایف و مسوولیتها حرکت را اعلام کرد و حدود ساعت ۰6:30 حرکت را آغاز کردیم .

آفتاب هنوز به طور کامل طلوع نکرده بود و هوا بسیار سرد بود . ابتدای مسیر حرکت یک جاده خاکی بود که تا محلی موسوم به درختان گردو امتداد داشت . در انتهای این مسیر و قبل از درختان گردو در سمت چپ جاده با شیبی نسبتا ملایم در ابتدای مسیر پاکوب دره ای بسیار زیبا با تصاویری چشم نواز به نام دره«لازر» بود که قرار بود از این دره صعود را شروع کنیم . اما تصادفا مسیر خط الراس از قله کرکس را به بمنظور صعود قله شاهین  انتخاب کردیم.

بتدریج  آفتاب بالاتر آمده ، هوا روشنترشد . اما باد بسیار سردی که از مقابل و در خلاف جهت حرکت تیم می وزید احساس گرمای حاصل از بالاآمدن خورشید را کمرنگ تر می کرد.

درکنار درختان گردو کمی استراحت کرده و 4 نفر از افراد بدلیل نداشتن آمادگی جسمانی از ما جدا شدند . گروه 6 نفر ه ما حرکت به سمت پناهگاه را آغاز کرد . درساعت 9 به پناهگاه رسیدیم و پس از صرف صبحانه درساعت 9:45 دقیقه حرکت بسمت قله کرکس را از مسیر زمستانه آغاز و سوار بر یال شده و بتدریج ارتفاع  گرفتیم . پس از نشستن برروی خط الراس درساعت 11 زیرقله کرکس قرار گرفتیم . قابل ذکر است باتوجه به اینکه دربعضی از نقاط مسیر تیغه ای  بود ونیاز به درگیری مختصری باسنگ داشت واغلب سنگها ریزشی و فرسوده بودن و همچنین هر لحظه بر سرعت باد و سرما افزوده می شد . این عوامل دست به دست هم داده بود و باعث کاهش سرعت حرکت افراد تیم شد . سپس با طی کردن چندمنحنی شیب دار خط الراسی درساعت 13:30 دقیقه بربام قله شاهین ایستادیم . گفتنی است در دوردستها و در جهت شمال نوک قله زیبا و غرورآفرین دماوند که پوشیده از برف بود ازلابلای  ابرها سر برآورده بود و دیدنش شور و شعف حاصل از صعود را دوچندان می کرد.

وضعیت آب وهوا درزمان اجرای برنامه  : در زمان اجرای برنامه هوا آفتابی بسیار سرد و همراه با وزش نسبا شدید و در قسمتهایی از آسمان لکه های کوچک از ابر هویدا بود اما با گذشت زمانو وزش باد شدیدتر و هوا بروی خط الراس بسیار سرد شد .

پس ازصعود و اندک استراحت وگرفتن تصاویری خاطر انگیر بسرعت تصمیم به  فرود  ازسمت چپ دره  لازر گرفتیم . بعضی از دوستان دربین راه ناهار مختصری صرف کردند . درساعت 16:30 دقیقه به مینی بوس که نزدیک چشمه اصفهانیها جهت بازگشت ، توقف کرده بود رسیدیم . وبانوشیدن چای و قهوه و کمی رفع خستگی نموده . درساعت 17:30 دقیقه حرکت به سمت اصفهان را ساز کردیم . در ساعت 19:30 به اصفهان رسیدیم.

AddThis Social Bookmark Button

ویدیو کلیپ

جهت نمایش ویدیو کلیپ بر روی عکس زیر کلیک کنید:

You Tube

تماس با ما

آدرس : اصفهان - صندوق پستی 1573-81465

تلفن : 09138787177

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید