گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

گروه کوهنوردی چکاد اصفهان - تاسیس 1367
  • کوهنوردی

بطور کلی ورزش و علی الخصوص ورزش کوهنوردی میتواند پلی باشد به سوی موفقیت ، موفقیتی که ما آن را در کوهنوردی اینگونه تعریف میکنیم : صبر و استقامت در برابر شرایط سخت و ناملایمات پیش رو ، کمک به یکدیگر در راستای رسیدن به هدفی مشترک.

برنامه کوهنوردیImage   محل تمریناتImage

• گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

اين گروه ، داراي مجوز رسمي از فدراسيون كوهنوردي ايران ميباشد . در حال حاضر 68 نفر عضو رسمی و 5 نفر عضو پویا ( براساس آیین نامه طرح پویا ) دارد و تعداد بيشتري از کوهنوردان با توجه به آيين نامه داخلی به صورت ميهمان با گروه کار مي كنند . مطابق با اساسنامه پس از تأسيس گروه ، امور جاري گروه توسط هيئت مديره وقت اداره مي شود.

چکاد اصفهان

تعداد کل شرکت کنندگان  :  ۱4  نفر

اسامی شرکت کنندگان در برنامه  :

اعضاء  منوچهر نصری ، امیر عباس مصلحی ، مرتضی زینلی ، نگار فرهادی ، آمن رستمیان

میهمانان  :  سارا متقی ، منوچهر طالبی ، آقای فریدنی ، سارا نصری ، معصومه عالی زاده ، محمد عبودیت ، قوام شفیع زاده ، زهرا خردی ، زهرا طالاری

شرح گزارش  :

پس از مدتها انتظار این سفر ، بلاخره شرایط صعود آماده شد گروه کوهنوردی چکاد و آرش اصفهان برای صعود به قله سنبران به ارتفاع ۴۱۵۰ متر و سه قله دیگر اشترانکوه در تاریخ ۲ و ۳ شهریور ماه ۹۶ از دروازه تهران اصفهان عازم استان لرستان شدند ، اشترانکوه معروف به آلپ ایران رشته کوهی است در شرق استان لرستان از بلندترین رشته کوههای کوهستان زاگرس می باشد این رشته کوه از غرب به شهرستان درود از شمال به شهرستان ازنا و از شرق و جنوب به شهرستان الیگودرز محدود میشود. بلندترین قله این رشته کوه به نام سن بران با ارتفاع ۴۱۵۰ متر بلندا دارد وجه تسمیه سنبران این است که به زبان لری قدیم ، سن یعنی سنگ سفت و سخت و بران یعنی بریده ، در مجموع یعنی سنگهای سفت و سختی که بریده بریده کنار هم قرار گرفته اند. این رشته کوه سرچشمه یکی از سر شاخه های رود دز به نام مار بره است که در دوره کوهزایی جدید ایجاد شده است و به گفته زمین شناسان این کوه از جمله کوههای جوان میباشد که در ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده است گفته میشود نام آن به سبب وجود قله های هشت گانه که هر کدام بلندتر از ۴۰۰۰ هزار متر میباشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته به شترکوه یا اشترانکوه معروف گشته است. قله های معروف آن از شمال به جنوب:چال میشان ، گل گل ، گلگهر ، سنبران ، کوله لایو ، فیالسون و ... می باشد در ارتفاعات اشترانکوه دره هایی یخچالی وجود دارد که در اصطلاح محلی چال میگویند از جمله این چالها میتوان از چال میشان و چال کبود و... نامبرد . دریاچه گهردارای یکی از جاذبه های طبیعی این رشته کوه است .درحدود سال ۱۳۴۰ از لحاظ گونه های جانوری و گیاهی جز مناطق حفاظت شده قرار گرفت . از گونه های جانوری آن می توان به خرس قهوه ای ، روباه ، کفتار ، بزکوهی و قوچ و از پرندگان می توان به عقاب ، کبک ، جغد و شاهین اشاره نمود که همگی تحت حفاظت محیط زیست می باشد . در اشترانکوه پسته کوهی به وفور یافت میشود و پوشش گیاهی متنوع آن هم شامل گون ، ریواس و ...و گلهای طبیعی و خودرو میباشد.

به قصد و دیدن این همه زیبایی پنج شنبه ساعت 7:15 دقیقه صبح با مینی بوس حرکت کردیم و در طی مسیر چند تا استراحت داشتیم ساعت 11:50 دقیقه به ایستگاه دربند رسیدیم و برای رسیدن به طیان باید از روستای دربند عبور میکردیم ، فاصله ازنا تا دربند ۱۲ کیلومتر و دربند تا طیان ۱۴ کیلومتر و در مجموع ۲۶ کیلومترمیباشد.در روستای طیان سوپر مارکت وجود دارد و می توان برخی لوازم مورد نیاز را از آنجا تهیه کرد . این روستای کوچک دارای یک قبرستان است که درشمالی ترین نقطه روستا و بالای روستا قرار دارد ، داخل خیابان رجایی اولین فرعی سمت راست روبروی مجتمع آموزش و پرورش ابن سینا قرار دارد ، مسیر فرعی ما را به قبرستان و چشمه ای که در نزدیکی قبرستان بود هدایت کرد . ساعت 12:45 دقیقه بود ، طبق گفته سرپرست برنامه آب به مقدار کافی برداشتیم به دلیل اینکه تا جانپناه گل گل و چشمه گل گل دیگر آب نبود ، بعد از مراسم معارفه و آشنایی دو گروه ، سرقدم و مسول فنی آقای امیرعباس مصلحی ، عقب دار آقای مرتضی زینلی،گزارش نویس برنامه خانم معصومه عالی زاده انتخاب شدند و راس ساعت ۱۳ از مسیر پاکوب مشخص حرکت آغاز شد تا حدود ساعت 14:55 دقیقه وقت ناهار و استراحت داده شد تا ساعت 15:30 دقیقه و دوباره مسیر پاکوب را ادامه دادیم تا اینکه ساعت 17:30 دقیقه به جانپناه گل گل به ارتفای ۲۷۵۰ متر رسیدیم در کناراین جانپناه چشمه ای پرآب ، زلال و فوق العاده خنک به نام چشمه گل گل وجود دارد ، پس از رسیدن به آنجا چای را با آب چشمه دم کردیم و بعداز استراحتی دل انگیز و برداشتن آب به اندازه کافی چون تا صعود و برگشتن دوباره به این مکان دیگر آب و چشمه ای نیست . به دلیل پیمایش طولانی و شیب تند مسیر بعضی از بچه ها کوله های خود را به الاغهایی که در پناهگاه گل گل وجود داشت دادند ساعت ۱۸ دوباره مسیر پاکوب را ادامه دادیم تا به ابتدای یالی به نام گرده ماهی رسیدیم با شیبی حدود ۴۵ درجه .یال گرده ماهی تا نزدیکی جانپناه چال کبود ادامه دارد . بچه های محلی با الاغ هایشان هم در ادامه مسیر ما را همراهی می کردند و خاطرات خوبی را باهم رقم زدیم بالاخره ساعت 21:50 دقیقه به جانپناه چال کبود با ارتفاع ۳۶۵۰ متری که مجهز به برق بوسیله پنل خورشیدی و حدود ۱۲ متر مربع با سازه ای فلزی و کف چوبی رسیدم . بعضی از بچه های دو گروه داخل جانپناه و برخی دیگرم ترجیح دادن چادر برپا کنند و از دیدن آسمان پرستاره لذت ببرند . ساعت ۶ صبح بیدار باش با کوله سبک اعلام شد. بیدار شدیم خود را در میان تعدادی از یخچالهای باقیمانده اشترانکوه پایین قله گل گل و سنبران درون یک گودی، با ابهتی خاص دیدیم زیبایی اشترانکوه و سنبران و یخچالهای آن وصف ناپذیر است و به راستی انسان را مجذوب می کند . ابهتی که تاکنون در هیچ کدام از صعود هایم ندیده ام . از ۲۸ نفره کل بچه ها ۲۵ نفر ساعت 6:44 دقیقه با مسولیت فنی آقای امیرعباس مصلحی و سرقدمی آقای زینلی درمسیر پاکوب سمت چپ جانپناه حرکت را به قصد صعود آغاز کردیم و بعد از طی شیب های تند و مسیرهای دست به سنگ و چندین بار استراحت ساعت ۹ صبح به قله سنبران رسیدیم . اولین چیزی که من و چند تن از بچه ها آرزوی دیدنش را داشتیم دیدن دریاچه گهر نگین اشترانکوه بود بهتر است از زیبایی آن هیچ نگویم که به راستی قابل وصف نیست . بعد از ثبت عکس و خاطره ساعت 9:20 دقیقه به قصد صعود به ۳ قله دیگر) گل گهر ، کوله لایو و گل گل با ارتفاع بالای۴۰۰۰ متر( به صورت خط الراسی به راه خود ادامه دادیم با گذشت از مسیرهای دست به سنگ فراوان و طولانی به یاری یکتای بی همتا و مسیر یابی هوشمندانه آقای مصلحی و صبوری سرقدم و سرپرست و کل تیم ، تمامی قله ها صعود شد و راس ساعت ۱۴ به آخرین قله که قله گل گل بود رسیدیم و ساعت 14:10 دقیقه تصمیم به فرود گرفتیم و 15:30 دقیقه به جانپناه چال کبود رسیدیم بعد از خوردن ناهار و بستن و مرتب کردن کوله ها ساعت 16:30 دقیقه به سمت چانپناه گل گل راه افتادیم . ساعت 18:30 به این مکان رسیدم و ساعت ۱۹ حرکت آغاز کردیم به قصد روستای تیان . خورشید هم مثل ما خسته بود و قصد فرود داشت در بین راه صدای آب و بوی طبیعت و سایه روشن آسمان موسیقی تصویری زیبایی را طراحی کرده بود که دل و جان مارا تازه تر کرد و خستگی را فراموش کرده بودیم . خورشید خسته فرود کرد و ما را در تاریکی شب رها کرد و ما 21:55 دقیقه به قبرستان روستا که مینی بوس آنجا منتظرمان بود رسیدیم . ساعت 22:30 دقیقه با اشترانکوه با صلابت خداحافظی کردیم و به سمت اصفهان زیبا به راه افتادیم . ۴ صبح به دروازه تهران پرخاطره رسیدیم و بدین شکل سفری دیگر و صعودی دیگر به پایان رسید.

AddThis Social Bookmark Button

ویدیو کلیپ

جهت نمایش ویدیو کلیپ بر روی عکس زیر کلیک کنید:

You Tube

تماس با ما

آدرس : اصفهان - صندوق پستی 1573-81465

تلفن : 09138787177

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید