گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

گروه کوهنوردی چکاد اصفهان - تاسیس 1367
  • کوهنوردی

بطور کلی ورزش و علی الخصوص ورزش کوهنوردی میتواند پلی باشد به سوی موفقیت ، موفقیتی که ما آن را در کوهنوردی اینگونه تعریف میکنیم : صبر و استقامت در برابر شرایط سخت و ناملایمات پیش رو ، کمک به یکدیگر در راستای رسیدن به هدفی مشترک.

برنامه کوهنوردیImage   محل تمریناتImage

• گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

اين گروه ، داراي مجوز رسمي از فدراسيون كوهنوردي ايران ميباشد . در حال حاضر 68 نفر عضو رسمی و 5 نفر عضو پویا ( براساس آیین نامه طرح پویا ) دارد و تعداد بيشتري از کوهنوردان با توجه به آيين نامه داخلی به صورت ميهمان با گروه کار مي كنند . مطابق با اساسنامه پس از تأسيس گروه ، امور جاري گروه توسط هيئت مديره وقت اداره مي شود.

چکاد اصفهان

تعداد اعضا  :  7 نفر

تعداد میهمانان  :  11 نفر

اسامی شرکت کنندگان در برنامه  :

اعضا  : امیر عباس مصلحی ، سعید مستأجران ، عزت الله توازهی ، هادی فوقانی ، مرتضی زینلی ، محسن فوقانی ، محمود روحانی

میهمانان  : معصومه عالی زاده ، سپیده فوقانی ، ناصر عرفانی نیا ، مجید جبار زارع ، نوشین نصری ، احمدرضا حسن پور ، هوشنگ صادقی ، ستار صالحی ، سید مصیب مومنی ، حسن قدیریان ، امیرحسین روحانی

شرح برنامه

باز هم می خواهیم سفری 2.5 روزه آغاز کنیم سفری بر بام ایران. گروه دنا و چکاد اصفهان به سرپرستی آقای ابدال کریمی و آقای امیر عباس مصلحی صعودی مشترک به یاد بود مهندس بزرگ امجد سماواتی در تاریخ 25 لغایت 27 مردا ماه 96 برنامه ریزی کردند و در تاریخ 25 مرداد ماه در قرارگاه همیشگی دروازه تهران ساعت 20 حضور به هم رسانیدم و سوار بر مینی بوسها شدیم و حرکت آغاز کردیم به سمت قله دماوند، کوه دماوند در 90 کیلومتری شمال شرقی تهران و 75 کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان در استان مازندران قرار دارد و جاده توریستی هراز که تهران را به مازندران منتقل می سازد از نزدیکی آن عبور می کند. قله دماوند به ارتفاع 5610 متر به عنوان بام ایران بشمار می آید. همچنین بلندترین شیب را در بین قله های آتشفشانی دنیا دارد. که این کوه را در رده ی دوازدهم بلندترین قله های دنیا از نظر ارتفاع نسبی قرار می دهد.

در عین حال دماوند به عنوان بلندترین قله مخروطی جهان و کم گذرترین قله مخروطی جهان توسط کوهنوردان خارجی به شمار می آید.

درمورد دلیل نام گذاری دماوند در فرهنگ معین آمده است: « دوم (دمه، بخار + اوند = دماوند: دارای مه ودود و بخار و آتشفشان »

این منطقه به دلیل موقعیت ویژه آن از شمال به جنگل و از جنوب به کوه های هم مرز با کویر میزبان انواع مختلفی از جانوران و جانداران گیاه خوار مثل کل، میش، آهو، گراز و خرگوش و پرندگان شکارچی همچون جغد ، خفاش و عقاب طلایی تعدادی از بچه های گروه عقاب طلایی را دیدند و همچنین سگ و دارکوب هم در قله دماوند دیده میشود . در ارتفاعات مختلف کوه دماوند گیاهان فراوان و گوناگون می رویند جالب این است که گیاهان این منطقه به اسم دماوند نامگذاری شده اند به طور خلاصه عبارتند از : بوبادران دماوندی، کلاه میرحسین دماوندی ، پیر گیاه دماوندی ، کتانی دماوندی و ... و البته در این منطقه بوته های خاردار به هم پیوسته وجود دارد. دامنه کوه دماوند در ارتفاع 2000 تا 3500 متری کاملاً پوشیده از شقایق است. این شقایق منحصر به فرد در دنیا شناخته شده است و به نام شقایق لاردینه در کتاب های معتبر گیاه شناسی جهان به ثبت رسیده . همچنین این منطقه از لحاظ مرتع و چراگاهها بسیار غنی می باشد و ما همچنان مشتاقانه به دیدار این همه شکوه و عظمت می رفتیم. 2 تن از بچه ها حدود ساعت 4 بامداد در تهران به ما ملحق شدند ، ما از شهر تهران به سمت آمل حرکت کردیم و وارد جاده هراز شدیم پس از عبور از پلور ، گزنک ، تونل وانا ، بایجان و پاسگاه بایجان بعد از عبور از پاسگاه بایجان و عبور از تونل شماره 8 در سمت چپ جاده خروجی روستای ناندل بود که این خروجی نه چندان هموار 16 کیلومتر تا روستای حاجی دلا 180 کیلومتر تا میان ده و 19 کیلومتر تا ناندل فاصله دارد. مسیر را با سرعت مطمئن طی کردیم و ساعت 7:30 صبح به روستای زیبای ناندل در ارتفاع حدود 250 متری رسیدیم. در روستای ناندل 3 تن از بچه های گروه که با ماشین شخصی از اصفهان آمده بودند در کنار چشمه ی زیبا در روستای ناندل منتظر ما بودند. ما هم به گفته ی سرپرست برنامه همه آنجا صبحانه را میل کردیم و کوله ها را مرتب کردیم. تعدادی از بچه ها که توان حمل کوله سنگین نداشتند کوله های خود را به قاطرهایی که از قبل توسط سرپرست محترم برنامه هماهنگی شده بود دادند و همگی ساعت 8:30 با 2 دستگاه نیسان که از قبل هماهنگ شده بود به سمت گوسفند سرای گردنه سر با ارتفاع 2700 متری حرکت کردیم و ساعت 9:30 به آنجا رسیدیم. و پیاده شدیم و کوله بر دوش گرفتیم و سفر تازه ای آغاز کردیم. به علت شلوغی این مکان بعد از 30 دقیقه طی طریق و در مکانی مناسب تر مراسم معارفه برگزار شد. سرقدم: آقای هادی فوقانی عقب دارند آقای سعید مستأجران ، مسئول فنی: آقای مرتضی زینلی ، گزارش نویس: خانم معصومه عالی زاده به سرپرستی آقای امیرعباس مصلحی بعد از ثبت تعدادی عکس به راه خود ادامه دادیم. و بعد از چندین بار استراحت کوتاه ساعت 12:30 به علت خستگی و خواب آلودگی گروه در ارتفاع 3700 متری سرپرست برنامه حدود یک ساعت زمان برای صرف ناهار و استراحت را اعلام کردند. بعد از گذشت این زمان دوباره حرکت شروع شد با گذشت 5 دقیقه از حرکتمان رحمت اللهی شروع به باریدن گرفت به صلاح دید سرپرست 3 تن از بچه ها برای تحویل گرفتن کوله هایی که با قاطر رفته بوند جلوتر و سریع از ما حرکت کردند و ما هم حدود ساعت 15:30 بعد از 6 ساعت کوهپیمایی به یک چمن یک دست در ارتفاع 3900 متری رسیدیم و باران همچنان شدیدتر می شد و بچه ها کوله ها را تحویل گرفته بودند و تا پناهگاه تخت فریدون فقط 1 ساعت راه بود ولی بارش باران و تگرگ و برف اجازه ندارد که به حرکت خود ادامه بدهیم و همانجا کمپ زدیم مکان خوبی بود آب لوله کشی هم داشت.

بعد از حدود 1 ساعت بچه های گروه دنا که همگی خیس شده بودند به کمپ ما رسیدند و همانجا کمپ زدند. هوا متغیر بود گاهی می بارید گاهی نه و ما هم فرصت را غنیمت شمردیم و چند تا عکس ثبت کردیم و به دستور سرپرست برنامه تنی چند از بچه ها برای هم هوا شدند تا تخت فریدون ( پناهگاه ) رفتند و برگشتند و ساعت 20:30 ساعت خواب و خاموشی اعلام شد. 3 بامداد بیدار باش و 3:30 بامداد حرکت با کوله سبک همگی سر ساعت مشخص به جز تعدادی که قصد صعود نداشتند تصمیم آماده حرکت و به خط شدیم. این بار با مسئولیت فنی آقای خسروی از گروه و با تعداد 28 نفر از بچه های دو گروه به راه افتادیم. بعد از مدتی به پناهگاه تخت فریدون با ارتفاع 4388 رسیدیم و ماه با لشکری بزرگ از ستاره هایش به استقبالمان آمده بود چه استقبال باشکوهی و همچنان در مسیر پاکوب روبروی پناهگاه از میان صخره های سست و سنگ های ریزشی به راه خود ادامه میدادیم. 8 نفر از بچه ها به علت باد شدید و سردی هوا و شایدم خستگی از گروه جدا شدند. تیم 20 نفره ما به قدمی محکم آقای هادی فوقانی و عقب داری صبور آقای مستأجران و درایت و باهوشی سرپرست برنامه آقای مصلحی و کمک های آقای محسن فوقانی استوار (بر یال یخار) قدم بر می داشتیم و باد همچنان با ما هم قدم بود. در سمت چپ ما دره یخار و در سمت راست دره عروسکها بود خیلی زیبا و دیدنی بود جای همه همنوردان خالی بود. در این هنگام یکی از بچه های گروه نتوانست مسیر را با گروه ادامه دهد و تصمیم گرفت آرام آرام حرکت خود را ادامه می دهد.

بعد از عبور از یال یخار مسیر رفته رفته پر شیب تر می شد و به زیر بام برفی رسیدیم در بام برفی مسیر دو جبهه شمالی و شمال شرقی تلاقی می شد. گروه در آنجا استراحت و نفسی تازه کردند . راه پاکوب بام برفی را به آرامی ادامه دادیم البته در طی مسیر بوی گوگرد قله را هم استنشاق می کردیم. ساعت 11:30 دقیقه با بردباری و صبوری گروه به قله رسیدیم. بعد از ثبت عکس و خاطره و یک دقیقه سکوت به یاد مهندس بزرگ امجد سماواتی و شهدای کوهستان و خواندن سرود ای ایران رأس ساعت 12 تصمیم به فرود گرفتیم چون هوا رفته رفته سردتر می شد. ساعت 13:30 شیب تند بام برفی را تمام کردیم و بعد از کمی استراحت حرکت کردیم و هوا هم شروع به باریدن برف کرده بود. با این شرایط همگی خوشحال از صعود بودیم و از سردی هوا و بارش برف لذت می بردیم.

بالاخره ساعت 16:30 دقیقه به کمپ رسیدیم و سرپرست 1 ساعت زمان برای ناهار و جمع کردن کوله ها و چادرها را اعلام کرد.

بعضی از بچه ها به علت خستگی کوله ها را باز به قاطرها دادند و همگی 30/17 به سمت گوسفند سراه به راه افتادیم. دربین راه با همه خستگی از زیبایی مناظر لذت بردیم و آسمان هم ابرها را فرش کرده بود برای قدم های استوار ما و این خود سعادت بزرگی می خواهد ساعت 20 به گوسفند سرا رسیدیم و ماشین نیسان هم آنجا به موقع حضور داشت ولی کوله هایی که بار قاطرها بودند ساعت 20:44 رسیدند و بعد از بستن کوله ها 20:59 به سمت روستای ناندل حرکت کردیم و 21:50 به روستا رسیدیم بعد از خوردن شام ساعت 22:28 دقیقه به مسجد روستا رفتیم چون دو تا از همنوردان ما با گروه دنا پایین آمدند و در این مکان منتظر ما بودند و بعد از بستن کوله ها روی مینی بوس ساعت 23 قصد حرکت کردیم و در بین راه دو تا از همنوردان که تهران سوار شده بودند ساعت 2:45 بامداد از ما جدا شدند و ما هم به سمت اصفهان دوباره حرکت آغاز کردیم. ساعت 10:15 به دروازه تهران رسیدیم و باز هم با کوله باری از تجربه از هم جدا شدیم.

AddThis Social Bookmark Button

ویدیو کلیپ

جهت نمایش ویدیو کلیپ بر روی عکس زیر کلیک کنید:

You Tube

تماس با ما

آدرس : اصفهان - صندوق پستی 1573-81465

تلفن : 09138787177

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید