گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

گروه کوهنوردی چکاد اصفهان - تاسیس 1367
  • کوهنوردی

بطور کلی ورزش و علی الخصوص ورزش کوهنوردی میتواند پلی باشد به سوی موفقیت ، موفقیتی که ما آن را در کوهنوردی اینگونه تعریف میکنیم : صبر و استقامت در برابر شرایط سخت و ناملایمات پیش رو ، کمک به یکدیگر در راستای رسیدن به هدفی مشترک.

برنامه کوهنوردیImage   کانال تلگرامImage

• گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

اين گروه ، داراي مجوز رسمي از فدراسيون كوهنوردي ايران ميباشد . در حال حاضر 70 نفر عضو رسمی و 5 نفر عضو پویا ( براساس آیین نامه طرح پویا ) دارد و تعداد بيشتري از کوهنوردان با توجه به آيين نامه داخلی به صورت ميهمان با گروه کار مي كنند . مطابق با اساسنامه پس از تأسيس گروه ، امور جاري گروه توسط هيئت مديره وقت اداره مي شود.

چکاد اصفهان

گزارش برنامه تنگه رغز (تیرماه 96)

طبقه بندی رشته: گزارش برنامه

<<بنام خدا>>

گزارش برنامه تنگه رغز

مشخصات کلی برنامه  :

موضوع  :  پیمایش تنگه رغز

نام منطقه  :  داراب (استان فارس)

تاریخ اجرای برنامه  :  7  الی 9 تیرماه 1396

مدت برنامه : 2.5 روز

نحوه اجرا (مستقل یا مشترک)  :  مستقل

مبدا حرکت  :  اصفهان (دروازه تهران ، دروازه شیراز )

ساعت و تاریخ حرکت :  11 صبح 7 تیرماه 1396

ته قدم  :  آقای مهدی تاج الدین

اعضای شرکت کننده در برنامه :

اعضاء  :  شهریار صانعی ، مهدی تاج الدین

میهمانان  :  ، فواد سمیعی پور ، نجمه حق با علی ، زهرا کاویانی ، شاهین شاه ابراهیمی ، متین رضائیان ،

بهداشت و کمک های اولیه  :  خانم نرجس متقی

عکاس و فیلمبردار :  آقایان  فواد سمیعی پور ،  شهریار صانعی

گزارش نویس : خانم  زهرا کاویانی

سیمای جغرافیایی منطقه :

تنگه رغز داراب در استان فارس واقع است. تنگه رغز در 30 کیلومتری شمال شرقی شهرستان داراب و در جنوب استان فارس در منطقه حسن آباد قرار دارد. رغز به معنای راه لغزنده وبکر است. این تنگه به طول تقریبی 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب، از دو طرف با دیواره هایی بلند محصور شده است و به دلیل وجود چشمه های فراوان در این دره حدود 60 آبشار جاری شده که از این تعداد 12 آبشار نیازمند فرود با طناب است. ارتفاع فرود ها حداقل 6 و حداکثر 47 متر و مابقی آبشار ها با پرش در آب قابل گذر است. حوضچه های زیر آبشار ها حداقل 6 و حداکثر 20 متر عمق دارند. همه ی آبشارها احتیاج به کارگاه زدن ندارد و با توجه به شفافیت آب، عمیق بودن حوضچه ی زیر آبشار معلوم است که در این صورت می توان در آب پرید که هم لذت بخش است و هم وقت کمتری را می گیرد. با توجه به آنكه فرود مسیر توام با طی كردن آبگیرها و آبشارهای متعدد می باشد مشكلات سردی آب در طی مسیر فرود در آبشارها یا گاهاً حركت در زیر آبشارها نیز به زیبایی و جذابیت كار می افزاید. بلندترین آبشار این دره آبشار آذرخش به ارتفاع 65 متر و آخرین آبشار هم آبشار وداع 46 متر است. بهترین زمان فرود از این دره ، اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر مهرماه می باشد. آب چشمه رغز پس از طي مسير 5 کيلومتري و خلق هزاران صحنه طبيعي بي نظير و دل انگيز افتان و خيزان خود را به پاي کوه ميرساند.

روز شمار  برنامه :

تیم 8 نفره ما صبح چهارشنبه 7 تیر ماه طبق اعلام قبلی در چند محل به ترتیب در خیابان امام خمینی ابتدای خیابان خرم و دروازه شیراز با یک دستگاه ون به رانندگی محمدی ، که سرپرست برای این برنامه در نظر گرفته بود، راهی شدیم .

برای صرف ناهار  ساعت 13 در پارک  شهر آباده توقف کردیم . ساعت 13: به راه خود ادامه دادیم . سرپرست از روی گوگل مپ و جی پی اس مرتبا مسیر را با راننده هماهنگ میکردند . مسیر ما از شهرهای شهرضا ، آباده ، صفا شهر ، سعادت شهر ، ارسنجان ، کتک ، سفلی ، خرامه ، سروستان ، فسا ، ششده ، دیندارلو گذشت تا در ساعت 20:10  رسیدیم روستای زنگنه . رفتیم درب منزل آقای زارعی . ایشان با محبت و خوشروئی از ما استقبال کردند . به دعوت ایشون وارد منزل شدیم . همسر ایشون با چائی از ما پذیرائی کردند . با هماهنگی قبلی سرپرست محترم برنامه شام و صبحانه بعهده آقای زارعی بود . ساعت 20:30 بود همه وسایل را سوار نیسان کردیم و بهمراه راننده ون آقای به سمت ارتفاعات بالاتر و ورودی دره ، را افتادیم ،

ساعت 21:30 به محل شب مانی که آقای زارعی برای دره نوردان ساخته بود رسیدیم . هوا گرم بود . لذا به اتفاق دوستان تصمیم گرفتیم برویم روی پشت بام بخوابیم . آقای زارعی گفتند شب پیش سرعت باد خیلی شدید بود و امشب هم باد خواهیم داشت اما گرما باعث نشد رای ما عوض بشه و رفتیبم روی پشت بام خوابیدیم . با هماهنگی قبلی دوستان رفتند پائین برای صرف شام که توسط آقای زارعی تدارک دیده شده بود . در مسیر دو تیم دیگر را هم دیدیم . آنها هم به ما ملحق شدند . شواهد نشان میداد که فردا دره شلوغ خواهد بود . آقای زارعی گفت که روز قبل (سه شنبه ) 150 نفر داخل دره بودند .

پنج شنبه 8 تیر ماه 96

پس از صرف صبحانه که توسط آقای زارعی تدارک دیده شده بود وسائل اضافه را آنجا گذاشتیم . قرار شد آقای زارعی بعد از برگشت کوله های ما را بهمراه آقای محمدی راننده ون را به روستا برگرداند . دوستان هم از راننده خودمان آقای محمدی خواستیم که لطف کنند و مراقب کوله های ما باشند .

ساعت 7 صبح بود . سوار نیسان شدیم و حرکت کردیم . در مسیر شاهد تعدادی نیسان بودیم که افراد زیادی را داشتند به منطقه می آوردند . پیدا بودیم دره امروز شلوغ خواهد بود . ساعت 7:15 دقیقه به محلی رسیدیم که دیگر با وسیله نقلیه نمی شد طی مسیر کرد ، مختصات این محل برابر بود با (N28 50.686 E54 16.721) 28 درجه و 50.686 دقیقه شمالی و 54 درجه و 16.721 دقیقه شرقی و ارتفاع منطقه 1956 متر ، با راننده حساب کرده خداحافظی کرده و تیم به سرقدمی سرپرست آقای صانعی و عقب داری آقای تاج الدین به سمت ورودی دره را افتاد ، در زیر آفتاب گرم منطقه که هر لحظه گرمای بیشتر پیدا میکرد به سمت ورودی دره در حرکت بود زمان را نباید از دست میدادیم چون نمی دانستیم در دره چه اتفاقی خواهد افتاد و چند تیم در منطقه مستقر هستند ، از چشمه ای که در مسیر بود بطریهای آب را پر کردیم . بعد از پشت سر گذاشتن یک شیب که به کف یک دره می رسید مجددا از شیب روبرو بالا رفته و بعد از پشت سر گذاشتن خط الراس مجددا یک شیب تند را پایین آمده و بعد از طی مسافتی در کف دره به ورودی تنگه رغز رسیدیم . ساعت 8:30 بود . نزدیک چشمه ورودی تنگه خیلی شلوغ بود لذا تصمیم گرفتیم زودتر لباسها را تعویض کنیم و وت سوت را بپوشیم . پس از آماده شده مجدد حرکت کردیم . زیر درختان ، در کنار چشمه ها رسیدیم. سرپرست اعلام کرد که تا پایان روز که از دره خارج شویم و سوار ماشین شویم آب آشامیدنی نخواهیم داشت پس آب مورد نیاز خود را بردارید . مختصات این محل برابر بود با (N28 50.137 E54 18.113) 28 درجه و 50.137 دقیقه شمالی و 54 درجه و 18.113 دقیقه شرقی و ارتفاع منطقه 1650 متر ، ساعت 9:30 بود که  وارده تنگه شدیم اولین پرش اجباری و شروع برنامه پیمایش دره انجام شد و ما محصور طبیعت ، آب سرد و محیط دره شدیم. تک درختان بيد، خزه هاي چمني رنگ، گیاه هان خودرو و پرسياوشان که شبنمی بر چهره دارند ، سنگ های رنگارنگ کف حوضچه ها، زلالی آب ، زيبايي هاي وصف نشدني مسيرند حجم و عمق آب، نور پردازي خورشيد، سايه سار کوه، تصوير سبز گياهان در آب و بلندي کوه در آب مجموعه اي از زيباترين رنگها را پديد مي آورد، اينجا آب گاهي سبز است و گاه رنگي، گاه سفيد است و گاه آسماني ، صداي آب گاه غرش است و گاه ناله، گاه آرام است و گاه توفنده، گاه نرم و گاه غرنده، صحن آفتاب تنگه نيز متفاوت است. بعضي زودتر خورشيد از دست مي دهند و بعضي بيشتر با او مأنوسند. حرارت و گرمي نيز يکسان نيست. بعضي جاها به شدت سرد است و بعضي جاها آفتاب سوزان دارد. زيبايي جام هاي پنج گانه و حرکت آرام آب و سر ريز شدن از آنها وصف ناشدني است. اين جا ماهي ها از آدم فراري نيستند و آدم را در حين عبور از حوضچه همراهي مي کنند.

به گفته سرپرست به دلیل بارشهای سال قبل و ایجاد سیل آبهای شدید ورودی دره و مقدار زیادی از مسیر ورودی دچار تغییر شکل و حتی کنده شدن چندین گارگاه شده بود که مجددا توسط افراد محلی کارگاه زده شده بود . برنامه به خوبی و با سرعت یکنواختی شروع شد ، سرپرست مرتبا در مسیر حرکت تیم ، شخصاً از وضعیت هم تیمی ها اطلاع پیدا میکرد ، اولین کارگاه بر روی آبشار نگین توسط سرپرست زده شد ، و زیر نظر ایشان سایر دوستان فرود آمدند سپس کارگاه به عقب دار تیم آقای تاج الدین سپرده شده و آقای صانعی به عنوان سرقدم با طناب دیگر جهت زدن گارگاه بعدی حرکت کردند و سرپرست به کمک سایر دوستان از هم تیمی ها حمایت میکردند و تیم را به جلو حرکت میدادند به دلیل شلوغی دره و شلوغی پای کارگاههای فرود سرپرست باید خیلی دقت میکرد . فضا بعضی کارگاهها فضای کمی داشت و تجمع زیاد خطر آفرین بود . بخصوص که ایستادن زیاد باعث میشد سرما را خیلی احساس کرد . در طول مسیر همه دوستان در محیطی کاملا دوستانه و با حمایت سایر هم تیمی ها به شکلی کاملا منظم حرکت میکردند و کار اضافه و مخاطره آمیز پرهیز میکردند و از طبیعت و زیبایی دره که در خیلی از جاهای آن غیر قابل وصف است لذت میبردند ، با نظر سرپرست و تیم فنی هر جا که صلاح دیده میشد به دوستان اجازه پرش داده میشد و خود سرپرست با توجه به شناخت قبلی از منطقه و تجربیات قبلی دوستان را در پرشها راهنمایی میکردند ، در طول برنامه تیم فنی برنامه زحمتهای زیادی را متحمل شدند و به نحوه احسنت کارگاه ها را برقرار و جمع آوری میکردند ،

ساعت 14 برای صرف ناهار توقف کردیم . 5 تا فرود دیگه باقی مانده بود . همه به سمت آفتاب رفتند و بعلت سرما میخواستند از آفتاب کمی که روی سنگها بود استفاده کنند . چند تیم دیگر هم برای صرف ناهار توقف کرده بودند و پس از صرف ناهار در جمعی صمیمانه و دوستانه ساعت 15:30 مجددا به راه خود ادامه دادیم  . در نهایتا به آبشار آخر (وداع) رسیدیم کارگاه توسط آقای صانعی زده شد سرپرست به پایین رفت و نبض طناب را در دست گرفتند . ساعت 20:30 قسمت فنی دره را پشت سر گذاشتیم . لباسها را تعویض کردیم چون گرما آزار دهنده بود . هوا تاریک شده بود و تیم خسته . با سرقدمی آقای تاج الدین و عقب داری آقای صانعی تیم حرکت کرد . در مسیر برگشت متوجه شدیم آقای صانعی سرپرست تیم پایشان پیچ خورده و اصلا به کسی چیزی نگفته اند تا مگر شرایط روحی تیم بهم نریزد . کوله های سنگین را ایشون بدوش میکشیدند . همه ناراحت شدیم  . نهایتا ساعت 10:30 به ون رسیدیم. طبق هماهنگی سرپرست با آقای زارعی و هماهنگی آقای زارعی با آقای جابری مسئول هیئت منطقه مجوز صادر شده بود و ون ما وارد منطقه خروجی دره و محل پارکینگ ساخته شده برای این منظور شده بود. هزینه مجوزه ورود به منطقه به مسئول پارکینگ پرداخت کرده و خارج شدیم .

با تنی خسته اما سرشار از لذت ، با لبخندی که نگاه های هم دیگر را دنبال میکردیم و با خشنودی از اینکه همه دوستان به سلامت مسیر دره را پیمایش کرده بودند سوار ون شده و در حال وداع با منطقه بودیم ، همه دوستان راضی و خشنود بودند و خاطره خوبی برای همه دوستان ساخته شده بود. با توجه به اینکه در طول مسیر پیمایش دره ، خیلی جاها از فرط خستگی رمقی برای دوستان نمانده بود اما بسیار شاد و خوشحال در کنار همدیگر یک کار تیمی خوب انجام داده بودیم خاطره خوبی برای دوستان بجا گذاشت. بعد از سوار شدن ، ون  به راه خود ادامه ، در ساعت 11:30 برای صرف شام جلوی غذاخوری در روستایی دوگان توقف کردیم و پس از سفارش شام و خوردن سوار ون شدیم . ساعت 2 بامداد در یکی از پارکهای شهر فسا برای شب مانی توقف کردیم . چادر زدیم و همگی بخواب عمیقی فرو رفتیم .

جمعه  9 تیرماه 96

ساعت 7 بیدار شدیم  کوله ها را مرتب کردیم و ساعت 8 حرکت کردیم قرار شد صبحانه تهیه کنیم و داخل ماشین بخوریم .  ساعت 14 در پارک آباده برای صرف ناهار توقف کردیم و بعد از یک ساعت و نیم توقف و اجرای جلسه انتقادات و پیشنهادات ساعت 15:30 به سمت اصفهان حرکت کردیم .

درجلسه انتقادات و پیشنهادات سرپرست به صبحتهای دوستان گوش جان سپرد و در پایان به تک تک نظرات دوستان پاسخ گفت تا اینکه دوستان قانع شدند، تمام اعضای تیم خشنود و راضی از برنامه بودند و از سرپرست و کادر فنی تشکر کردند ساعت 18به اصفهان رسیدیم ،

بیایید تا خوب بودن و بی ادعا بودن را تمرین کنیم...

AddThis Social Bookmark Button

ویدیو کلیپ

جهت نمایش ویدیو کلیپ بر روی عکس زیر کلیک کنید:

You Tube

تماس با ما

آدرس : اصفهان - صندوق پستی 1573-81465

تلفن : 09138787177

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید