گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

گروه کوهنوردی چکاد اصفهان - تاسیس 1367
  • کوهنوردی

بطور کلی ورزش و علی الخصوص ورزش کوهنوردی میتواند پلی باشد به سوی موفقیت ، موفقیتی که ما آن را در کوهنوردی اینگونه تعریف میکنیم : صبر و استقامت در برابر شرایط سخت و ناملایمات پیش رو ، کمک به یکدیگر در راستای رسیدن به هدفی مشترک.

• گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

اين گروه ، داراي مجوز رسمي از فدراسيون كوهنوردي ايران ميباشد . در حال حاضر 68 نفر عضو رسمی و 6 نفر عضو پویا ( براساس آیین نامه طرح پویا ) دارد و تعداد بيشتري از کوهنوردان با توجه به آيين نامه داخلی به صورت ميهمان با گروه کار مي كنند . مطابق با اساسنامه پس از تأسيس گروه ، امور جاري گروه توسط هيئت مديره وقت اداره مي شود.

چکاد اصفهان

صعود قله کیل جلال در کرمان

طبقه بندی رشته: گزارش برنامه

<< بنام خدا >>

سرپرست برنامه  : علی صرامی

عنوان برنامه  :  صعود قله کیل جلال یا تل خاکی( سومین بلندی رشته کوه جوپار)

نوع برنامه  :  کوهنوردی سنگین

تاریخ اجرا  :  7 و 8 اردیبهشت 96

مدت اجرا  :  دو روز

منطقه  :  جوپار

ارتفاع  :  4050 متر

موقعیت جغرافیائی  :  در محدوده جغرافیائی به طول 57 درجه و عرض 29 درجه و 30 دقیقه

مسیرهای صعود  :  دو مسیر برای صعود این کوه پیشنهاد شده است ( برگرفته از کتاب کوههای کرمان ) :

مسیر شماره یک  :

پس از رسیدن به شهر جوپار از قسمت جنوبی شهر در نزدیکی مسجد صاحب الزمان پس از برداشتن آب از بهر گوارای گوهرریز بسوی دهانه حسامال و در امتداد جاده خاکی بسوی غرب کوه حرکت میکنیم . شب را در نزدیکی یال قله و در کنار دره ای بنام خندق میر شمسی به سر میبریم . صبح روز بعد از طریق یال خندق و یا بهتر بگوئیم با استفاده از مسیر زیر خط الراس جوپار قله تل خاکی یا کیل جلال را صعود میکنیم

مسیر شماره دو  :

با استفاده از گزارش برنامه قله سه شاخ بزرگ مسیر را تا نزدیکی شیار خندق خرپران ادامه میدهیم . شب را در کنار خندق استراحت نموده و صبح روز بعد در حالیکه خندق در سمت چپ ما قرار دارد با سه ساعت کوهپیمائی مداوم قله تل خاکی یا کیل جلال را صعود مینمائیم .

وضعیت در زمستان  :  برودت شدید هوا ، حجم سنگین برف از مشکلات ویژه صعود زمستانی به منطقه به حساب می آید.

قله های دیگر  :  سه شاخ بزرگ ، بلوچی ، کیش ، سه شاخ کوچک ، تافک سفید ، تخت سلیمان ، سرکوه

گوناگونی جانوری  :  قوچ ، کل ، بزهای کوهی ، مار و آفتاب پرستهای بزرگ

پوشش گیاهی  :  بادام کوهی ، زیره ، ....

وجه تسمیه ی نام قله  :  به نقل از دوستان کرمانی در این منطقه جلال نامی بوده که گله دار بوده و در اینجا آغل داشته در زبان محلی کرمانی به آغل گوسفند میگویند کیل یا کیله . بهمین دلیل نام این کوه را کیل جلال گذاشته اند .

بهترین فصل صعود  : بهار ( فروردین و اردیبهشت ) بعلت نبودن چشمه و آب در این منطقه

نکات قابل توجه در خصوص صعود کوه کیل جلال  :

1-   پناهگاه ندارد

2-     این کوه چشمه ندارد و برای صعود این قله باید سه لیترآب همراه داشته باشید ( البته اگر نزدیک یخچالها کمپ بزنید میتوانید از برف برای تامین آب خود استفاده کنید )

3-   باید از آمادگی بدنی خوبی برخوردار باشید زیرا این کوه مسیر پاکوب ندارد و برای صعود در بعضی از مسیرها باید  دست به سنگ شوید و نیز شیب زیاد دارد .

4-   این قله را میشود یک روزه یا  دو روزه صعود کرد . یک روزه با کوله سبک و دو روزه با کوله سنگین ( روز اول با کوله سنگین و شب مانی در ارتفاع بالاتر و روز دوم با کوله سبک به سمت قله  )

5-   برای صعود این قله در اواخر فروردین و اردیبهشت احتیاج به ابزار خاصی  ( کرامپون ، گتر ) ندارید .

حاضرین در برنامه :

اعضاء  :  هادی فوقانی ، ناصر فوقانی ، علی صرامی ،زهرا کاویانی ، پرویز سلیمانی ، امیر عباس مصلحی

میهمان  :  آقای عرفانی نیا  ، معصومه عالی زاده ( از گروه دنا )

دیگر عزیزان حاضر در  برنامه کوهنوردان خوب کرمانی که عضو افتخاری گروه کوهنوردی دنا بودندآقایان :

احمد رنگ آور ، عبدالوحید توحیدی ، موسوی ، جناب سرهنگ موید

راهنما  :  احمد رنگ آور

سرقدم  :  پرویز سلیمانی

گزارش نویس  :  زهرا کاویانی

مسئول فنی  :  علی صرامی

عقب دار  :  امیر عباس مصلحی

مشخصات منطقه  :

در رشته کوه جوپار چندین قله بالای چهار هزار متر داریم که هر کدام از آنها سختی ها و بار فنی خاص خودش را داراست . بیشتر کوهنوردانی که به این رشته کوه پای میگذارند به قصد صعود به قله اصلی آن یعنی سه شاخ بزرگ که یکی از فنی ترین قله های کشور نیز میباشد حضور می یابند و دیگر قلل آن زیاد صعود نمیشوند و کمتر شناخته شده هستند. صعود به دیگر قلل رشته کوه جوپار مستلزم شناخت و آشنایی کامل با منطقه میباشد در غیر این صورت سر از دره ها و آبشارهای مهیب منطقه در می آوریم و این بسیار خطرناک است . کوه کیل جلال یکی از قله های بالای 4000 متری در ابتدای خط الراس جوپار از سمت شمال غربی است که آخرین قله بلند است که ادامه پیدا میکند به سمت سه شاخ ، خط الراش کیش ها ، سه شاخ کوتاه ، برج سه شاخ ، مادر و بچه ، بلوچی ، سید علی آقا

روز شمار برنامه  :

چهارشنبه شب تیم 8 نفره ما ساعت 21:30 با تعاونی عدل از ترمینال کاوه به سمت کرمان حرکت کردیم .

پنج شنبه 7 اردیبهشت 96  :

ساعت 6 صبح رسیدیم ترمینال کرمان با دو دستگاه تاکسی شهری به منزل آقای رنگاور رفتیم و صبحانه مهمان این عزیز بزرگوار بودیم . آقای رنگاور از کوهنوردان خوب کرمان هستند. ایشان  بیان داشتند که فرصت داریم و ما برنامه ریزی کرده ایم که ابتدا از باغ فتح آباد دیدن داشته باشیم و بعد ازآن ناهار را در باغ اکبر آقای نادری بخوریم و بعد از ظهر برای صعود حرکت کنیم .

قرار بود ساعت 8 بعد از صرف صبحانه حرکت کنیم . فرصتی شد تا در مورد این کوه و منطقه و نیز خاطراتی از گذشته و همچنین یادی از مرحوم مهندس امجد سماواتی داشته باشیم .

ساعت 8:15 بعد از تشکر از همسر بزرگوار آقای رنگاور به سمت باغ فتح آباد ( بیگلر بیگی )  حرکت کردیم . این باغ مربوط به دوره قاجاراست که در ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان، شهر اختیار آبادواقع شده است  این باغ الگوی احداث باغ شاهزادهماهان بوده است. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است.

این باغ از یادگارهای فضل علی خان بیگلربیگیاست که به همین دلیل آن را باغ بیگلربیگی نیز می‌گویند. عبور آب فتح‌آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت بخشیده است. زمان احداث این باغ به حدود سال‌های ۱۲۵۵ می‌رسد. مصالح ساختمان‌ها از خشت خام و تزیین آن با گچ و مقابل سر در باغ حوضی به ابعاد ۶۰در ۵ متر با فواره‌های زیبا طراحی شده بود. علاوه بر سر در که ساختمانی دو طبقه داشته طاق نماهایی نیز در طرفین آن احداث شده بود.

پس از بازدید ار باغ زیبای فتح آباد به سمت باغ آقای اکبر نادری برای صرف ناهار حرکت کردیم . در آنجا آقایان نادری و موسوی و توحیدی ، اسحاق پور و عزیزی دیگر که نامشان را نمیدانم حضور داشتند . جمع صمیمی و دوستانه ای بود . دوستان خیلی زحمت کشیده بودند و ما را شرمنده لطف و محبت شان کردند .

تعدادی از کوهنودان تهرانی هم قرار بود در این برنامه به ما ملحق شوند . بعد از صرف ناهار با تلفنی که از طرف کوهنوردان تهرانی به آقای رنگاور شد متوجه شدیم که آنها وارد منطقه شده اند . ساعت 14:20 بود کوله ها را برداشتیم و با دو دستگاه مزدا به سمت منطقه حرکت کردیم . ساعت 15:15 به نقطه شروع حرکت مان رسیدیم  . پس از آشنائی با دوستان کوهنوردان تهرانی که 4 نفر بودند حرکت کردیم . از همنوردان خوب کرمانی هم آقایان رنگاور و توحیدی و جناب سرهنگ با ما همراه شدند .  ابتدای مسیر کفی بود و در طول مسیر در کنار نهر آب حرکت میکردیم . صدای آب گوش نواز بود . ساعت 16 بود که به دو راهی رسیدیم . راهمان را به سمت راست کج کردیم . پاکوب مشخص بود . از اینجا شیب شروع میشود . شیب مسیر زیاد و در بعضی از جاها دست به سنگ میشدیم . مسیر قشنگ بود . بعلت بارندگی خوب ماههای گذشته طبیعت سرسبز بود . هوا هم خوب بود . در خرداد ماه افراد محلی برای برداشت زیره به این منطقه می آیند . ساعت 19:10 بود که به صلاح دید راهنمای محترم برنامه جناب آقای رنگاور در محلی که مناسب بود برای شب مانی توقف کردیم و کمپ زدیم . ارتفاع کمپ شب مانی 3150 متر بود . دوستان هر چقدر گشتند برف یا چشمه ای جهت تامین آب آشامیدنی برای افراد پیدا نکردند.

جمعه 8 اردیبهشت ماه 96

ساعت 5:30 بیدار شدیم و ساعت 6:15 بدون صرف صبحانه کمپ را ترک می گوییم و به یالی بر میخوریم که به سمت قله میرود. آقای هادی فوقانی معتقد بودند که باید کسی پیش کوله ها باشد چون در اینجا شکارچی ها رفت و آمد دارند . نهایتا ایشان از صعود قله انصراف دادند و  بخاطر کوله ها در کمپ شب مانی ماندند . با کوله های سبک حرکت کردیم . مسیر شیب داشت . بعضی از جاها دست به سنگ و قسمتی از مسیر تیغه ای بود . این مسیر هیچگونه پاکوب انسانی مشخصی ندارد و در مسیر گاها به سنگچین هایی بر میخوردیم که از مسیر اصلی دور میباشند.در طول مسیر یخچالی که در این فصل گرم هنوز باقی مانده بود توجه را به خود جلب مینمود. در این مسیر بکر و زیبا گاها با حیوانات منطقه از جمله قوچ و کل و بزهای کوهی و مار و آفتاب پرستهای بزرگ برخورد می نماییم که جذابیت برنامه را دو چندان میکند . ما هم شاهد بزهای کوهی بودیم که دیدن آنها حس خوبی به دوستان داد .

ساعت 7:45 برای صرف صبحانه در کنار یخچالی توقف کردیم که هم صبحانه بخوریم و هم برف آب کنیم . زیرا اکثر افراد یا آب نداشتند یا آب کمی برایشان باقی مانده بود . ساعت 8:30 ادامه مسیر دادیم . شیب تندتر میشد دو ساعتی تا قله بیشتر نداشتیم . قبل از برنامه سرپرست برنامه خواسته بود که کرامپون و گتر همراه داشته باشیم اما بعلت گرم شدن هوا برای عبور از یخچالها نیازی به هیچ کدام از این وسائل نشد . به راحتی میتوان بروی یخچالها پاکوب مناسب درست کرد و رد شد . نزدیکی های قله شیب تند و بدی وجود داشت  که با کمی دست به سنگ شدن و دقت از آن گذشتیم . ساعت 11:05 بود که بر چکاد کیل جلال ایستادیم . همه به هم تبریک گفتیم . قلل سه ساخ و چوپار و کلا خط الراس چوپار خودنمائی میکردند و قابل دیدن بودند . قله سه شاخ بزرگ با صلابت همیشگی اش پشت سرمان خود نمایی میکرد و مسیر آن آدم را وسوسه میکرد که برای صعود آن هم اقدام کند ولی در نظر داشته باشید که خطای دید قله سه شاخ را نزدیک نشان میدهد و برای رفت و برگشت به آن زمان زیادی لازم است و مسیر بسیار سنگین است .

پرچم گروه را درآوردیم و عکس گرفتیم . در آنجا یادی از مرحوم امجد سماواتی کردیم و بیاد ایشان و همه شهدای کوه یک دقیقه سکوت کردیم . دوستان بیاد آن مرحوم سرود ای ایران را خواندند .قله را درتنهایی همیشگی اش ترک میگوییم.

در برگشت آقای رنگاور مسیر برگشت را بعلت شیب تند زیر قله کمی تغییر داد . از قله که برگشتیم پائین از روی خط الراس حرکت کردیم 20 دقیقه بعد به سمت مسیر اصلی تراورس کردیم. از روی یخچالی گذشتیم . دوستان تهرانی ما از روی یخچال سر خوردند و رفتند اما سرپرست برنامه اجازه اینکار را به ما نداد . حرکت ما کند بود .

نزدیکی های کمپ شب مانی شاهد جریان کوچک آب بودیم . بطریها را آب کردیم و حرکت کردیم . در مسیر آقای هادی فوقانی را دیدیم که باعث خوشحالی همه شد . در طول مسیر هم بارها جای ایشان را خالی کردیم . ساعت 14:45 به محل کمپ شب مانی رسیدیم. ناهار خوردیم و ساعت 15:30 حرکت کردیم . وعده ما با راننده هایس ساعت 17:30 بود . دوستان آهسته آهسته حرکت میکردند . ساعت 19:05 بود که کنار ماشین رسیدیم . سریعا کوله را بالای باربند بستیم و حرکت کردیم . زمان زیادی نداشتیم . سرپرست محترم برنامه توانست تلفنی برای ساعت 21 بلیط رزرو کند . ساعت 20:50 به  ترمینال کرمان رسیدیم و سوار شدیم و راهی اصفهان شدیم .

صبح روز شنبه 9 اردیبهشت 96 ساعت 6 صبح  ترمینال صفه پیاده شدیم .

ضمن تشکر از آقای هادی فوقانی بخاطر پیشتیبانی تیم و ماندن در محل شب مانی بخاطر نگهداری از کوله ها تا دیگر همنوردان از صعود خود لذت ببرند و سبک بار حرکت کنند.

AddThis Social Bookmark Button

ویدیو کلیپ

جهت نمایش ویدیو کلیپ بر روی عکس زیر کلیک کنید:

You Tube

تماس با ما

آدرس : اصفهان - صندوق پستی 1573-81465

تلفن : 09138787177

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید