گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

گروه کوهنوردی چکاد اصفهان - تاسیس 1367
  • کوهنوردی

بطور کلی ورزش و علی الخصوص ورزش کوهنوردی میتواند پلی باشد به سوی موفقیت ، موفقیتی که ما آن را در کوهنوردی اینگونه تعریف میکنیم : صبر و استقامت در برابر شرایط سخت و ناملایمات پیش رو ، کمک به یکدیگر در راستای رسیدن به هدفی مشترک.

• گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

اين گروه ، داراي مجوز رسمي از فدراسيون كوهنوردي ايران ميباشد . در حال حاضر 68 نفر عضو رسمی و 6 نفر عضو پویا ( براساس آیین نامه طرح پویا ) دارد و تعداد بيشتري از کوهنوردان با توجه به آيين نامه داخلی به صورت ميهمان با گروه کار مي كنند . مطابق با اساسنامه پس از تأسيس گروه ، امور جاري گروه توسط هيئت مديره وقت اداره مي شود.

چکاد اصفهان

سرپرست  :  میترا ایرانپور

تعداد نفرات  :  11 نفر

اعضاء  :

خانم ها  :  شهنوش عبادت ، میترا ایرانپور.  آقایان  :  سعید مستاجران ، جواد مستاجران.

مهمان  :

خانم ها  :  صدیقه فوقانی ، نیلوفر دوایی ، سارا متقی.  آقایان  :   ناصر عرفانی نیا ، محمد رضا فریدنی ، عماد حبیبی ، بابک صراف.

سرقدم  :  سعید مستاجران

عقب دار  :  بابک صراف

مسول فنی  :  جواد مستاجران

وسیله نقلیه  :  مینی بوس

گزارش نویس  :  بابک صراف

شرح برنامه  :

در ادامه تقویم ورزشی بهاره 96 گروه کوهنوردی چکاد اصفهان اینبار نوبت به صعود قله شیر کوه رسید طبق قرار قبلی ساعت 15 از اصفهان حرکت کردیم و بعد از رسیدن به استان یزد و عبور از شهرستان تفت ساعت 21 به روستای ده بالا رسیدم شهرستان تفت در جنوب غربی استان یزد واقع شده و مرکز آن شهر تفت و بدلیل قرار گرفتن در دامنه ی شیرکوه از آب و هوای خنک نسبت به دیگر شهرستانهای استان برخوردار است مساحت شهرستان تفت در حدود 5846 کیلومتر مربع می باشد و اکثر جمعیت آن ساکن روستا می باشند . روستاهای ده بالا و طزرجان از معروفترین روستای شهرستان تفت می باشد و بدلیل دارا بودن آب و هوای خنک کوهستانی تفرجگاه مردم استان یزد است . روستای ده بالا از توابع شهرستان تفت استان یزد می باشد ارتفاع آن از سطح دریا 2600متر و حدود 50 کیلومتر از یزد فاصله دارد مسیر آن از شهر تفت می گذرد و حدود 5/1 ساعت از شهر فاصله دارد از جمله محصولات آن می توان به هلو ، زردآلو ، انار اشاره کرد ده بالا جزء منطقه شیر کوه می باشد منطقه شیر کوه خود دارای 29 پارچه آبادی می باشد آثار و دست افزارهایی که در دره های شیر کوه بدست آمده نشان دهنده قدمت بالای این منطقه می باشد .

بلافاصله بعد از رسیدن به ده بالا در حسینیه نزدیک مسیر ساکن شدیم و شب را در آنجا ماندیم البته پیشنهاد می گردد بهتر است وسایل شب مانی از جمله چادر همراه باشد تا بتوان در نزدیکی استخری که در ابتدای مسیر صعود به قله است ساکن شد ، همزمان با ما گروه مهربین از خمینی شهر با 17 نفر در حسینیه ساکن شدند ساعت 5 بیدار باش و ساعت 5:40 از حسینیه حرکت کردیم مسیر مستقیم را تا استخر ادامه داده و به مسیر پاکوب صعود رسیدیم ، ارتفاعات شیر کوه در جنوب شهر یزد واقع شده است گرچه از نظر تقسیم بندی جزء کوههای منفرد از آن یاد میشود ولی در حقیقت بخشی از رشته کوه زاگرس می باشد ارتفاع بلندترین نقطه آن ازسطح آبهای آزاد 4075 متر می باشد ، برای صعود به قله شیرکوه مسیرهای متفاوتی وجود دارد از آن جمله دره سوسن ، دره شمس ، لابید شیر ، بیدکبکان لابیدسرخ ، لایخچال ، لاگرد و آب ریز .

آب ریز دارای دو مسیر فرعی به نامهای دره نجیب و لاسرگون می باشد وجه تسمیه آن نیز وجود تنگه ای با شیب تند و طولانی به نام دره نجیب که از مشکل ترین بخش صعود می باشد . شیرکوه از سنگ گرانیت تشکیل شده است بر روی این سنگ گرانیتی بیش از 1000 متر سنگ آهک و دو لومیت که به دوره کرتاسه تعلق دارد قرارگرفته ولی بدلیل فرسایش شدید علی الخصوص در نواحی جنوبی شیر کوه از بین رفته و زیربنای گرانیتی آن نمایان شده است وجه تسمیه شیر کوه شباهت آن به یک شیر خفته از فاصله دور می باشد. از حسینیه  تا مسیرحرکت حدود 10 دقیقه با وسیله نقلیه فاصله است که می توان وسیله نقلیه را در کنار استخر پارک و به سمت مسیر صعود رفت از سمت راست استخر به سمت بالا حرکت کردیم و بعد از حدود 40 دقیقه حرکت به سمت چپ گردش کردیم ساعت 7 صبح ابتدای دره آب ریز یا تابستان خانه به ارتفاع 3080 متر بودیم وجه تسمیه این دره وجود یک رودخانه زیبا می باشد در ابتدای دره صبحانه را صرف و ساعت 7:40 مجدد حرکت را ادامه داده و بعد از حدود 15 دقیقه به سمت راست یعنی دره نجیب پیچیده ساعت 8 ابتدای دره نجیب بودم ، دره نجیب دارای شیبی تند و نفس گیر بود در طول راه مسیر صعود را با فلش ها و تابلوهایی مشخص شده بود به بالای دره که رسیدیم به سمت چپ تراورس کرده و ساعت 9:20 به پناهگاه رسیدیم از بالای دره تا پناهگاه مسیر دارای شیبی ملایم بود پناهگاه شیر کوه که دارای 3 قسمت مجزا بود بنا به گفته یکی از کوهنوردان یزد از سال 67 سنگ بنای آن گذاشته شد دارای دو جانپناه سیمانی و یک سالن با ساختار فلزی و آلومینیومی بود دارای دستشویی و یک مخزن آب که از چشمه شیر کوه پر می گردد بود . ساعت 9:45 از پناهگاه حرکت کردیم یکی از دوستان در پناهگاه ماند و بقیه به سمت قله حرکت کردیم مسیر صعود تا قله نیز دارای شیب ملایمی است بعد از طی یک مسیر حدود 2 ساعت ، ساعت 11:45 به دکل و ساختمان متعلق به آن رسیدیم مسیر پناهگاه تا قله دارای برف متوسط و در حال آب شدن بود ساعت 12 بربلندای شیرکوه ایستادیم اما شیر خفته ، خفته بود . بادی شدید در قله می وزید و بعد از توقفی 45 دقیقه ای و گرفتن عکس ساعت 12:45 به سمت پناهگاه حرکت کردیم ساعت 14 پناهگاه بودیم و بعد از صرف ناهار و استراحت ساعت 15 به سمت پائین از همان مسیر قبلی حرکت کردیم و بعد از حدود 3 ساعت پیاده روی ساعت 18 به استخر رسیدیم و سوار مینی بوس شده و به سمت اصفهان حرکت کردیم ساعت 12 شب اصفهان بودیم در پایان از زحمات کلیه دوستان علی الخصوص سرپرست محترم برنامه خانم ایرانپور - آقای سعید مستاجران - آقای جواد مستاجران و سایر دوستان تشکر و قدردانی می گردد .

AddThis Social Bookmark Button

ویدیو کلیپ

جهت نمایش ویدیو کلیپ بر روی عکس زیر کلیک کنید:

You Tube

تماس با ما

آدرس : اصفهان - صندوق پستی 1573-81465

تلفن : 09138787177

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید