گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

گروه کوهنوردی چکاد اصفهان - تاسیس 1367
  • کوهنوردی

بطور کلی ورزش و علی الخصوص ورزش کوهنوردی میتواند پلی باشد به سوی موفقیت ، موفقیتی که ما آن را در کوهنوردی اینگونه تعریف میکنیم : صبر و استقامت در برابر شرایط سخت و ناملایمات پیش رو ، کمک به یکدیگر در راستای رسیدن به هدفی مشترک.

برنامه کوهنوردیImage   محل تمریناتImage

• گروه کوهنوردی چکاد اصفهان

اين گروه ، داراي مجوز رسمي از فدراسيون كوهنوردي ايران ميباشد . در حال حاضر 68 نفر عضو رسمی و 5 نفر عضو پویا ( براساس آیین نامه طرح پویا ) دارد و تعداد بيشتري از کوهنوردان با توجه به آيين نامه داخلی به صورت ميهمان با گروه کار مي كنند . مطابق با اساسنامه پس از تأسيس گروه ، امور جاري گروه توسط هيئت مديره وقت اداره مي شود.

چکاد اصفهان

عکاس  :  جواد مستاجران ، مهناز امیری

راهنما  :  شهرام انیکازی

معرفی منطقه  :

فریدونشهر یکی از شهرهای غرب استان اصفهان می باشد در واقع غربی ترین شهر استان اصفهان می باشد این شهر مرکز شهرستان فریدونشهر می باشد و دارای حدود یک میلیون و چهار صد هزار نفر جمعیت و ارتفاع آن 2530 متر از سطح دریا که مرتفع ترین شهر ایران است دارای 5 دهستان با اسامی برف انبار ، چشمه لنگان ، عشایر قلعه سرخ ، پیشکوه موگونی و پشتکوه موگونی است و فریدونشهر و برف انبار دارای 85 پارچه روستا می باشد فریدونشهر در سال 1335 شمسی شهر شد و دارای دو محله اصلی است

1- محله بالا شامل محله اصلی فریدونشهر و روستای آخره بالا سابق و شهرک فرهنگیان

2- محله پائین شامل وحدت آباد روستای آخره پائین و شهرک امام خمینی 90 درصد جمعیت محله بالای شهر را گرجی زبانان و بیشتر آنان نوادگان گرجی هایی هستند که توسط شاه عباس اول به ایران تبعید شدند این شهر حدود 400 سال پیش بنیان نهاده شد و در ابتدا شامل 19 محله و هر محله مخصوص یک فامیل بوده است . بنیانگذاران فریدونشهر از گرجی های زمان شاه عباس کبیر هستند که توسط وی به ایران آورده شدند و از جنگاوران آنان جهت حفظ منطقه فریدن و پایتخت صفویان یعنی اصفهان از حملات اقوام لر و کرد استفاده می گردیده است . از سال 1013 تا 1034 شاه عباس کبیر و سردارانش 10 مرتبه به گرجستان حمله کرده و حدود 130 هزار نفر آنان را اسیر و به ایران آوردند و به دستور شاه عباس در منطقه ای که مانند گرجستان آنان بود ساکن شدند تمام گرجیانی که به ایران وارد شدند ابتدا در فریدن ، شهر افوس را بنیان نهادند و سپس عده ای از آنان فریدونشهر و میاندشت را بنیان نمودند پس از حمله کریم خان زند به گرجیان فریدونشهر بخشی از آنان به روستای سیبک و نهضت آباد و چقیورات مهاجرت کردند جمعیت فعلی آنان حدود 100 هزار نفر است فریدونشهر در زبان گرجی به معنی کسی که به تنهایی زندگی می کند است .

اکثر فامیل های گرجی فریدونشهر مانند باتوانی ، توازیانی ، توازهی ، خودسیانی ، دارچیانی ، قلانی ، قورچیانی ، گوگویانی ، گوگونانی ، لاچینانی ، مستانی ، مولیانی است . معادن زیادی در اطراف فریدونشهر وجود دارد که شامل سنگ آهن ، سنگ های تزئینی ، باریت و مرمریت است.

از نقاط دیدنی فریدونشهر می توان به پیست اسکی - چشمه سراب ، آبشارهای پونه زار ، دورک ، طرزه ، دشت لاله های واژگون ، رودخانه و سد چشمه لنگان ، شاهان کوه و جنگلهای پشتکوه اشاره کرد از محصولات این شهر می توان به فرآورده های لبنی ، عسل ، گیاهان دارویی اشاره کرد کوه تاتارا یا تتره در جنوب شهر فریدونشهر قرار گرفته است دامنه ی شمالی آن به سمت فریدونشهر است و در اغلب ماههای سال پوشیده از برف است تتره واژه گرجی است به معنای کوه دنباله دار از قله های معروف و خط راس تتره می توان به قله تتره ، تسیوس و چاله ور نام برد که بلندترین آن قله تتره با 3500 متر ارتفاع است کوه تتره در زمستان از دامنه ی جنوبی صعود می شود و در بهار مکان مناسبی برای برگزاری کلاسها و تمرین صعودهای یخ و برف می باشد .

شرح برنامه  :

در ادامه برنامه تابستانه گروه چکاد اینبار نوبت به صعود قله تاتارا (تتره) در منطقه فریدونشهر رسید طبق اعلام و هماهنگی قبلی توسط سرپرست محترم برنامه روز 23 تیرماه 96 ساعت 3:45 دقیقه از دروازه تهران حرکت و بعد از توقف در چند نقطه دیگر شهر به سمت فریدونشهر حرکت کردیم ساعت 7:10 دقیقه به فریدونشهر رسیدیم و بعد از سوارکردن راهنمای برنامه آقای شهرام انیکازی در میدان استقلال این شهر به سمت جاده ای خاکی که به نام مزرعه ناصر علی معروف بود حرکت کردیم در طول مسیر مزارع و باغات زیادی بود بعد از حدود 5 دقیقه حرکت به سمت راست پیچیده و وارد جاده ای خاکی دیگر شدیم که به کتن معروف بود صبحانه را صرف و بعد از مراسم معارفه و حرکات ورزشی ساعت 9 به سمت کوه حرکت کردیم و بعد از طی یک شیب ملایم و بالا رفتن از تپه ای که به دامنه کوه متصل بود وارد دره ای فراخ گشته و بعد از حدود یک ساعت و نیم حرکت به سمت چپ پیچیده و از روی یک یال سنگی تراورس کرده و وارد دره ای دیگر شدیم و مسیر را تا بالا ادامه دادیم شیب دره تند و دارای پوشش گیاهی مناسبی بود ساعت 12 به صفه ای رسیدیم که چشمه ای در آن قرار داشت در اینجا قله اصلی نمایان بود اینجا منطقه ای بود که چوپانان برای استراحت و استفاده از آب برای حیوانات خود مسطح نموده بودند آب آن به جز از سرچشمه از جای دیگر قابل شرب نبود بعد از کمی استراحت از سمت چپ چشمه به طرف قله حرکت کردیم شیب مسیر نسبتاً ملایم بود بعد از مدتی طی طریق به آسمان گدار رسیده و به سمت راست پیچیده و بر روی یال قله سوار شدیم ساعت یک بر روی تتره ایستادیم مسیر چشمه تا قله نیز دارای پوشش گیاهی بود سنگ چینی به ارتفاع یک و نیم متر بروی قله بود از قله فریدونشهر ، قله هشتاد ، شاهان کوه ، و روستای نهضت آباد و سیبک و چند قله دیگر نمایان بود ، باد شدیدی می وزید بعد از گرفتن عکس به سمت پائین و چشمه روان شدیم  ناهار را در محوطه چشمه صرف و به سوی پائین حرکت کردیم به مزرعه ای که مینی بوس در آن بود رسیدیم استراحتی کوتاه و مراسم انتقاد و پیشنهاد برگزار شد و بعد از توقفی کوتاه در فریدونشهر و خداحافظی با آقای شهرام انیکازی به سمت اصفهان حرکت کردیم در پایان از زحمات و همراهی دوستان در این برنامه و سرپرست محترم برنامه خانم اقبالی تشکر و قدردانی می گردد .

AddThis Social Bookmark Button

ویدیو کلیپ

جهت نمایش ویدیو کلیپ بر روی عکس زیر کلیک کنید:

You Tube

تماس با ما

آدرس : اصفهان - صندوق پستی 1573-81465

تلفن : 09138787177

ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید